Κυριακή, Ιουνίου 1

Από τον αφισoπόλεμο σε facebook και twitter

Από: http://www.kathimerini.gr/769918/article/epikairothta/politikh/apo-ton-afisopolemo-se-facebook-kai-twitter


ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΜΙΤΑΚΗΣ



Ισως η πιο εύστοχη παρατήρηση που έγινε για τις τριπλές εκλογές της περασμένης Κυριακής είναι ότι ο πραγματικός νικητής σε αυτές ήταν πάλι η... τηλεόραση! Κι όμως, οι παράλληλες εκλογές ήταν μια σπάνια ευκαιρία για πειραματισμό, καινοτομία και εμβάθυνση της σχέσης πολιτών - πολιτικών και κομμάτων σε όλη την κλίμακα της λήψης αποφάσεων.

«Τίποτα καινούργιο. Ολοι ανεξαιρέτως οι πολιτικοί σχηματισμοί χρησιμοποίησαν λίγο από όλα τα Μέσα χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό, κάνοντας πισωγυρίσματα σε ξεπερασμένες μεθόδους, όπως η αφίσα. Ανέδειξαν για άλλη μια φορά ως κυρίαρχο Μέσο την τηλεόραση», εξηγεί ο κ. Στέλιος Παπαθανασόπουλος, καθηγητής Οργάνωσης και Πολιτικής των ΜΜΕ στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.

Υπάρχουν εντούτοις δύο σημαντικές καινοτομίες, οι οποίες ακόμα κι αν βρίσκονται σε εμβρυακό στάδιο, μπορεί να αποτελέσουν το παράδειγμα για μελλοντικές εκλογικές αναμετρήσεις. Η πρώτη αφορά τη χρήση του facebook κατά κύριο λόγο και λιγότερο του twitter και τoυ youtube για την επικοινωνία απόψεων, αντί συνθημάτων. Παράδειγμα ο Γιώργος Κύρτσος, ο οποίος προτίμησε αντί να κυκλοφορήσει χαμογελαστές φωτογραφίες με γενικόλογα συνθήματα, να δημοσιεύσει πληρωμένες καταχωρίσεις με μικρά βίντεο στα οποία εξηγούσε τις απόψεις του για μια σειρά από ζητήματα. Ηταν ακόμα οι «Γέφυρες»: το καρτούν που κυκλοφόρησαν για τη ροή του πολιτικού χρήματος είναι ένα παράδειγμα το οποίο θα έπρεπε να μελετήσουν τα επικοινωνιακά επιτελεία των κομμάτων αν σκοπεύουν να κάνουν χρήση του Διαδικτύου στο μέλλον. Και βεβαίως, επιτυχημένα ήταν το q+a του Γαβριήλ Σακελλαρίδη στο twitter και το google hangout της Ρένας Δούρου.

«Σε εμβρυακό έστω επίπεδο αναπτύχθηκε μια οικοτεχνία προώθησης πολιτικού περιεχομένου παρόμοια με αυτήν που στήνεται με αφίσες και flyer από μη αναγνωρίσιμους υποψηφίους κάθε φορά που έχουμε τοπικές εκλογές», λέει η επικοινωνιολόγος κ. Κορίνα Πατέλη. Ο λόγος για τον οποίο ευνοείται πλέον η προώθηση πολιτικού περιεχομένου αντί της ρεκλάμας είναι η δυνατότητα που δίνουν τα social media για στόχευση κοινών με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Το αν τα κόμματα είναι σε θέση βεβαίως να εξορύξουν δεδομένα για τα κοινά που πρέπει να στοχεύσουν και τις βέλτιστες πρακτικές είναι αμφίβολο.

Τέλος, το Ευρωκοινοβούλιο χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο για την κατασκευή μιας πρωτόλειας πανευρωπαϊκής δημόσιας σφαίρας. «Οι πρώτοι άποικοί της είναι νέοι υψηλού μορφωτικού επιπέδου», λέει ο κ. Νίκος Σμυρναίος, καθηγητής Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο της Λυών. «Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό ότι το twitter περίπου θεσμοθετήθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο ως θερμόμετρο της κοινής γνώμης», καταλήγει.
Έντυπη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Κοινωνική Ενημέρωση: Θέσεις εργασίας

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *